torsdag 24 september 2009

Stor och liten

Kanske ni minns ni dom gamla julljusstakarna? Tror dom härstammar från Dalarna eller kanske Härjedalen jag vet inte säkert. Jag var iallafall på auktioner och loppis i sommras och hittade dessa i min barndomsby i Jämtand! Jag gillar formen och det lekfulla uttrycket och kände att med lite färg skulle de få en rolig uppdatering!! Så de fick bli blank svarta!! Kul att hitta en stor och liten också!!!
Såg sedan ett repotage i tidningen Sköna Hem med Anna von Schewen som gör liknande nyproducerade ljusstakar, se www.skonahem.com/trender/forandra-med-farg/index.xml. IKEA har också en lampfot som bygger på samma ide!
Hoppas ni får en underbar helg!!
Kramis!!



17 kommentarer:

  1. Godmorgon!
    Oj, vad häftiga de blev. Nu kan de användas hela året, inte bara till jul.
    I dag har vi regnigt och blåsigt. Förhoppningsvis blir helgen fin.
    Jag tänker skicka efter lite tyger till barnkläder. Man måste ju hitta på någonting, inte bara sitta och "dega".
    Kramar i massor från Modern

    SvaraRadera
  2. Hej Ulrica!
    Tack jo jag blev så nöjd i går med lamp foten så billigt så jag inte ens kan säga de,,,hahhah... häftiga ljusstakar snyggt med svart..man har mycket i sina gömmor..hoppas du får en härlig helg, jag har precis varit ute plockat massa kantareller o imorn åker jag till Lysekil tom måndag,,känns riktigt skönt..kram E

    SvaraRadera
  3. Woaohhh vad läckert!! Har en stor sån röd med dekorationsmålningar på. Ha en bra helg, kram Katta

    SvaraRadera
  4. Hej, de blev ju urläckra svarta...vad sött med en liten me. Jag tar alltid fram min klassiska röda varje jul...gillar den....så gammaldags..så varm...formen är som du säger kulig:O
    Ha en fin helg nu,
    kramiz Anne-Lee

    SvaraRadera
  5. hei:)og tusen takk for din kjempe søte komentar på bloggen min.Har aldri vært her på besøk hos deg før,du lager jo mange flotte ting.Kjempe nydelige lyse staker.
    Ønsker deg en super fin helg og velkommmen tilbake på besøk.

    SvaraRadera
  6. Tack för din snälla hälsning. Här är lugnt, och lugnast är maken! Häftigt med svarta ljusstakar.
    Ha nu en skön lördag
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  7. Kul att se dessa ljusstakar i svart.
    Hanna

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Tack för din hälsning.:)
    Så läckra de blev!
    Har du sett IKEA´s lilla läckra svarta bord? benställningen påminner lite om ljusstakarna. Din header var jättesnygg, där ser man din stil, kanonsnyggt!
    Hoppas helgen har varit bra och att du får en fortsatt skön söndagkväll.
    kram//lisamaja

    SvaraRadera
  9. wow va snygg den nya bilden är på din start sida,,riktigt snygg med alla dina verk...ha skön fortsatt söndag..kram E

    SvaraRadera
  10. Jättefina ljusstakar jag tror också att de härstammar från Dalarna eller där någonstans.Jag är uppväxt i Dalarna och har sett modellen där. Ha det så bra! Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Men tänk att de gamla ljusstakarna kunde bli så häftiga i svart!

    Tror också att de kommer från Dalarna.

    Kram Viveka

    SvaraRadera
  12. Tack för att du kikade in hos mig och tack för grattishälsningen! :-)

    Vad kul att se de gamla välbekanta julljusstakarna, men svarta den här gången. Mina föräldrar har dem i rött, men jag tror faktiskt att din version av dem är mycket bättre! :-)

    Kramar
    Beatrice

    SvaraRadera
  13. Hittade in här tack vare en annan inredningsblogg! Såg att du hade skrivit att du har en borderterrier (precis som jag!) så därför var jag bara tvungen att kika in! ;)

    SvaraRadera
  14. Vad snygga de blev, ljusstakarna! Ny snygg bild har du lagt upp också. Otroligt vad próduktiv du är!!!
    Puss min vän!
    Isabell

    SvaraRadera
  15. Tack hoppas att du får skön v..jag kom hem idag har haft de bara bra..men alltid skönt komma hem,,,hörs..kram på dig//E

    SvaraRadera
  16. Ljusstakarna blev ju jättehäftiga!
    Härligt när gamla saker kommer i bruk igen, om än i någon annan färg eller form!
    Ha det så gott i höstblåsten1

    SvaraRadera
  17. "Tyvärr" är det mycket jakt i vår Aron också! Tanken är ju inte att vi ska jaga med honom heller, så det kan vara lite småjobbigt... Men i övrigt är det en superras tycker jag!

    SvaraRadera